Proces
Dit proces is een
stap-voor-stap handleiding die je volgt om de fossielen te
determineren en voor elk fossiel een geologisch correct informatiebord te
maken.
Elk teamlid heeft zijn of haar eigen verantwoordelijkheid in een rolspecifieke taak.
De tijd voor het uitvoeren van
deze WebQuest is relatief kort: drie lesuren.
Je hebt 2 lessen voor het zoeken naar en het verzamelen van de benodigde informatie.
De laatste les is bestemd voor het uitwerken van de gevonden informatie.
Kijk regelmatig tijdens deze
WebQuest naar het onderdeel Evaluatie, om te zien op
welke punten je goed scoort en welke punten aandacht verdienen. Bij elk onderdeel
kan er een maximale score behaald worden. Dit is per onderdeel variërend.
De
maximale score wordt bereikt wanneer een onderdeel tot de categorie Uitstekend
behoort. In totaal kunnen er 100 punten behaald worden, wat gelijk staat aan
het
cijfer 10.
Lees eerst alle stappen van het proces en het onderdeel evaluatie helemaal
door,
voordat je aan de slag gaat.
Het werken in een team bestaat uit samenwerking en taakverdeling. Dit om de
korte
tijd zo efficiënt mogelijk in te delen. Tijdens deze WebQuest zijn de
volgende vier
rollen te verdelen:
De rollen van Researcher
en Collector behoren tot het eerste gedeelte van het proces en
de rollen van Copywriter en Art-director tot het tweede gedeelte. Elk teamlid
heeft zowel
een rol in het eerste gedeelte als in het tweede gedeelte. Beweeg met je cursor
over de verschillende rollen voor meer details.
Logboek +
Checklist
Tijdens deze WebQuest houden jullie een Checklist en een Logboek bij.
In het Logboek noteren jullie wie welke rol heeft en wat hij of zij gedaan
heeft tijdens
de WebQuest. Zie ook Stap 8.
De checklist is een handig hulpmiddel om het overzicht in de hoeveelheid gevonden
informatie te behouden.
Klik op de onderstaande links om de benodigde pagina's te openen en print
de
formulieren uit.
Logboek
Checklist
Er zijn drie fossielen
die je moet determineren. Bij deze stap gaan jullie eerst de
fossielen bestuderen. Per fossiel gaan jullie 1 minuut brainstormen over wat
je ziet
of denkt te zien.
Bekijk
de Fossielen
Bij deze stap gaan jullie de
drie fossielen determineren. Probeer zo veel mogelijk
informatie te vinden over de fossielen. Maak gebruik van de websites bij het
onderdeel
Bronnen.
Elk fossiel verschilt in ouderdom. Het is jou taak om
van elk fossiel te achterhalen uit
welke geologische periode deze afkomstig is. Bij elke periode
moet je ook met Google
Earth de breedteligging van Nederland bepalen.
Door het vinden van de correcte periode
en de breedteligging kun je ook de ouderom
van de drie fossielen globaal bepalen.
Klik hier voor de Google Earth opdracht.
Je bent nu bij de laatste stap aangekomen van het eerste
gedeelte van deze WebQuest.
Bij deze stap ga je de klimaten bepalen die bij de gevonden geologische perioden
horen.
Zoek zoveel mogelijk informatie op over de kenmerken van het klimaat behorende
bij
de gevonden
geologische tijden.
Ook
de belangrijkste kenmerken van het landschap en de flora en fauna dienen tijdens
deze stap opgezocht te worden.
In dit
Tweede gedeelte van de WebQuest gaan de Copywriter en de Art-director aan
de slag. Kijk bij de rolverdeling voor eisen die bij de rollen horen.
De Copywriter gaat aan de hand van de Checklist en de
verzamelde informatie uit de voorgaande stappen een pakkende en informatieve
tekst schrijven behorende bij
de fossielen.
Naast
het helpen schrijven van de teksten, gaat de Art-director aan de slag met
het
maken van informatieborden waar de teksten en foto's/tekeningen op komen te
staan.
Enkele aandachtspunten:
De informatieborden
zijn visueel aantrekkelijk en elk fossiel heeft een eigen
informatiebord. De indeling
van de tekst en de afbeeldingen staat vrij naar eigen keuze;
mits het op een a4 papier past.
Voordat je de
Informatieborden en het Logboek inlevert maak je eerst een
puntenlijst met daarbij een beargumenteerde waardering welk cijfer
je denkt te
krijgen voor deze WebQuest. Onderaan het Logboek is een tekstvak waar je kort
en bondig voor elk onderdeel (van het evaluatieschema) een argumentatie geeft
hoeveel punten je denkt te scoren. Alle punten bij elkaar opgeteld deel je
door 10 om tot een
cijfer te komen. De docent zal jullie score per onderdeel overnemen als hij
of zij tot
dezelfde score per onderdeel komt.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||